مجله علمی داروووآنلاین

انتخاب مرطوب کننده مناسب پوست

داروووآنلاین مرطوب کننده مناسب پوست

چگونه پوست زیبا سالم شاداب داشته باشیم؟

انتخاب مرطوب کننده مناسب پوست

انواع مختلفی از مرطوب کننده ها در بازار وجود دارد؛ کرم ها، پمادها، لوسیون ها، فلوئیدها، محلول ها، سرم ها و بسیاری دیگری از انواع محصولات ها.
انتخاب مرطوب کننده مناسب از بین صدها محصول ممکن است دشوار به نظر برسد، اما با خواندن این مطلب به شما کمک می کنیم که راحت تر بتوانید محصول مورد نظر خود را پیدا کنید.

داروووآنلاین مرطوب کننده مناسب پوست

اول از همه باید بدانید که مصرف مرطوب کننده برای همه افراد، حتی کسانی که پوست چرب دارند ضروری است و به داشتن پوست سالم و شاداب کمک می کند.

نوع پوست خود را بشناسید
پوست شما از چه نوعی است؟ خشک، نرمال، چرب یا مختلط !!
آیا پوست شما حساس یا مستعد آکنه است؟ همه این موارد در انتخاب مرطوب کننده موثر هستند. 

مرطوب کننده پوست های خشک

پوست خشک معمولا با احساس خارش و درد همراه میشود که شرایط نامطلوبی را ایجاد می کند.به منظور افزایش رطوبت  پوست خشک ،شما باید از کرم مرطوب کننده که بر پایه روغن قرار دارد استفاده کنید تا آب موجود درون پوست را نگه دارد.اگر شما با استفاده از مرطوب کننده همچنان دچار خشکی پوست به ویژه در قسمت پا و ساق پا یا بازو و دست های خود هستید بهتر است از کرم استفاده کنید که حاوی اسید لاکتیک و اوره می باشد.برای پوست های خیلی خشک و ترک خورده باید از محصولاتی استفاده کرد که حاوی وازلین و آکوافور هستند.این محصولات در مقایسه با لوسیون مدت بشتری روی پوست باقی می مانند و با تاثیرات عالی در کاهش فرایند خارج شدن آب از پوست همراه می باشند.همچنین افرادی که پوست بسیار خشکی دارند می توانند قبل از کرم مرطوب کننده، از یک سرم مرطوب کننده استفاده کنند که رطوبت رسانی به پوست بهتر انجام شود.

images

مرطوب کننده پوست های حساس

پوست حساس مستعد قرمزی،التهاب و خارش می باشد.اگر شما پوست حساسی دارید باید از مرطوب کننده هایی استفاده نمایید که حاوی ترکیبات مناسب از قبیل آلوئه ورا هستند.این دسته از افراد باید از مرطوب کننده هایی استفاده کنند که فاقد بو، عطر و رنگ باشند و عبارت هیپوآلرژیک روی محصول قید شده باشد.اگر پوست خشک یا حساسی دارید از محصولات حاوی ترکیبات لایه بردار مانند (آلفاهیدروکسی اسیدها، گلیکولیک اسید، رتینوئیک اسید و سالیسیلیک اسید) و همچنین محصولات حاوی الکل استفاده نکنید.

Womens hand eczema2

مرطوب کننده پوست های اگزمایی و خارش دار

از پمادهایی استفاده کنید که حاوی روغن های معدنی یا وازلین باشد که باعث تسکین ترک های پوستی و حفظ انعطاف پذیری پوست می شود.اگر این نوع مرطوب کننده ها پوست را تسکین نداد از پماد هیدروکورتزون 1 درصد به مدت 1 تا 2 هفته استفاده کنید. مصرف طولانی تر این پمادها فقط زیر نظر پزشک مجاز است. چون ممکن است پوست را نازک کند و سایر مشکلات پوستی ایجاد کند. پوست هایی که اگزما دارند و ترک خورده اند نباید مرطوب کننده هایی استفاده کنند که حاوی لاکتیک اسید و اوره باشد؛ آنها می توانند تحریکات پوستی موجود را بدتر کنند.

مرطوب کننده پوست های نرمال

پوست نرمال نه خشک است و نه چرب و برای حفظ تعادل رطوبت آن باید از کرم مرطوب کننده که بر پایه آب قرار دارد استفاده کرد که بسیار سبک است.این کرم های مرطوب کننده معمولا حاوی روغن های سبک یا ترکیبات مشتق از سیلیکون مانند سایکلومتیکون می باشد.

مرطوب کننده پوست های چرب

پوست چرب براق و چرب به نظر می رسد و مستعد بروز جوش و آکنه می باشد.پوست چرب نیز به کرم مرطوب کننده نیاز دارد به ویژه پس از استفاده از محصولات مراقبت از پوست که از میزان چربی پوست می کاهند و باعث خشکی آن می شوند.افرادی که پوست چرب دارند می توانند از محصولات سبک تر مانند سرم، ژل، فلوئید و لوسیون ها استفاده کنند.همچنین از محصولاتی استفاده کنید که عبارات “oil free” و “non comodogenic” روی آن نوشته شده باشد؛ به این معنی که محصول فاقد چربی است و منافذ پوست را نمی بندد.

155
Untitled

مرطوب کننده پوست های مختلط

پوست مختلط در برخی نقاط خشک و در برخی نقاط دیگر چرب است.به عنوان مثال پیشانی و بینی یا چانه چرب هستند اما گونه ها خشک می باشند.اگر شما نیز پوست مختلط دارید از مرطوب کننده هایی استفاده کنید که حاوی ترکیبات و روغن های غیرکمودوژن زا مانند اسکوالن، روغن آرگان، گل رنگ (Safflower)، روغن دانه کنف (Hemp Seed) باشند. غیرکمودوژن زا به این معناست که ترکیبات موجود در محصول منافذ پوست شما را نمی بندد و باعث ایجاد آکنه نمی شود.
نکته دیگر که باید مد نظر داشته باشید این است که اگر فقط از یک محصول برای کل صورت استفاده می کنید به هیچ عنوان نباید حاوی ترکیبات ضدآکنه و لایه بردار باشد، چون می تواند قسمت های خشک صورت را تحریک و خشک تر کند

 

شما باید یک برنامه روزانه مراقبت از پوست را دنبال کنید و بطور منظم از کرم مرطوب کننده استفاده نمایید.یک کرم مرطوب کننده مناسب انتخاب کنید که با شرایط پوست شما مطابقت دارد و باعث می شود پوست نرم و لطیف به نظر برسد.

عطر محصول را در نظر بگیرید


بوی مرطوب کننده ها به ویژه آنهایی که روی صورت استفاده می شود بسیار مهم است زیرا استعمال آنها نزدیک بینی است و می تواند آزار دهنده باشد. اگر پوست حساس یا مستعد آکنه دارید از مرطوب کننده های فاقد بو و عطر استفاده کنید.

مرطوب کننده را روزی چند بار و کی بزنیم؟

مرطوب کننده ها باید حداقل دو بار در روز استفاده شوند. اگر پوستتان خشک است می توانید از آن بیشتر استفاده کنید. بهتر است از مرطوب کننده زمانی استفاده کنید که پوست هنوز رطوبت دارد. مثلا بعد از حمام، بلافاصله وقتی که پوست را خشک کردید.

   قبل از مصرف مرطوب کننده نکات زیر را بخوانید:

  • فرآورده ای که برای بدن شما خوب است الزاما برای صورت شما مناسب نیست. وازلین، روغن های کاکائو، نارگیل، نخل و موم ها می توانند منافذ پوست شما را مسدود کنند و باعث ایجاد جوش شوند.
  • مرطوب کننده های سبک برای روز و سنگین تر برای شب استفاده شود. همچنین می توانید از یک محصول سنگین تر برای بدن استفاده کنید.
  • مرطوب کننده های حاوی آنتی اکسیدان مانند ویتامین C، ویتامین E چای سبز، بابونه و انار به شما کمک می کند که پوست شما تازه و سالم به نظر برسد.
  • هنگام حمام به ویژه در فصل زمستان از دوش آب داغ استفاده نکنید، زیرا پوست خشک تر می شود.
  • ویتامین A و آلفاهیدروکسی اسید اثرات ضدپیری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید